日本語タイトル:エネルギー効率投資に関する消費者評価:ベトナムエアコン市場の場合

Consumer Valuations of Energy Efficiency Investments: The case of Vietnam's air conditioner market

執筆者 松本 茂 (青山学院大学) /小俣 幸子 (早稲田大学)
発行日/NO. 2015年5月  15-E-063
研究プロジェクト 貿易・直接投資と環境・エネルギーに関する研究
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概要

一般的な消費者は将来の省エネ便益を過小評価し、社会的な水準に比べて低い水準の省エネ投資しか行っていない。この現象はエネルギー効率性ギャップとよばれ、先進国の間ではこれまで幅広い研究が実施されてきた。一方で、途上国におけるエネルギー効率性ギャップの研究は未だ非常に限定的である。本研究で、我々はベトナム市場におけるエアコンの販売データを利用して、ベトナムの消費者がエアコンの省エネ性能をどの様に評価しているかを調べるためヘドニック価格分析を実施した。分析の結果、ベトナム市場における主観的割引率は11.7%を超えることが示された。この高い主観的割引率は途上国の消費者が先進国の消費者よりも省エネ性能について遥かに低い評価をしていることを示唆している。途上国の消費者は省エネ効率の良い家電を購入することで非常に沢山のお金を節約することができるが、途上国においてエネルギー効率の良い家電を普及させるためには、先進国からの財政的・技術的支援が必要である。

概要(英語)

Typical consumers underestimate the benefits of future energy savings and underinvest in energy efficiency relative to the socially optimal level of energy efficiency. This phenomenon is called the energy-efficiency gap and has been widely studied in many developed countries. However, research on the energy-efficiency gap in developing countries remains very scant. In this study, we use sales data of air conditioners (ACs) in the Vietnamese market and conduct hedonic price analysis to examine how consumers in Vietnam value the energy efficiency of ACs. We find that the implicit discount rate in Vietnam's AC market exceeds 11.7%. This high implicit discount rate suggests that consumers in developing countries place much lower value on energy efficiency than consumers in developed countries, despite the fact that purchasing energy-efficient appliances offers the opportunity to save substantial amounts. Financial and technical support from developed countries are necessary to promote energy-efficient appliances in developing countries.

Published: Matsumoto, Shigeru, and Yukiko Omata, 2017. "Consumer valuations of energy efficiency investments: The case of Vietnam's air conditioner market," Journal of Cleaner Production Vol. 142, pp. 4001-4010
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652616316651