日本語タイトル:「系列を解体しなければ生き残れない」-日本の自動車産業のサプライチェーンの構造変化に関する定量的分析-

"Dissolve the Keiretsu, or Die": A longitudinal study of disintermediation in the Japanese automobile manufacturing supply networks

執筆者 Petr MATOUS (東京大学)/戸堂 康之 (ファカルティフェロー)
発行日/NO. 2015年4月  15-E-039
研究プロジェクト 企業ネットワーク形成の要因と影響に関する実証分析
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概要

リーマン・ショック後の不安定な世界経済や台頭する新興国での競争に対応するため、日本の自動車メーカーやその部品メーカーは部品供給のコストを削減して生き残りを図っている。本論文は、ネットワーク科学の定量的分析手法によって、日本の自動車産業トップ100社の2006年から2011年のサプライチェーン・ネットワークと従業員1人当たりの売上高の変化を、その相互作用にも注目しつつ分析した。非製造業を含む全産業の分析(RIETI DP, 14-E-020)では、取引関係で直接・間接につながった企業集団の中でのネットワークが強化されるという傾向が見いだされたが、自動車関連産業では必ずしもそのような傾向は見られなかった。たとえば、企業は2次サプライヤー(ティア2)と直接つながることで2次サプライヤーの数を削減する傾向や、従業員1人当たり売上高がより小さい(つまり、サプライチェーンの上流にいる)サプライヤーと直接取引を始める傾向が見られた。また、このようにサプライチェーン戦略を変更することで、企業は従業員1人当たり売上高を上昇させていることも見出された。これらの結果は、新しい世界経済の潮流の中で、日本の自動車産業が生き残るために伝統的な系列の枠組みを解体しつつあることを示している。

概要(英語)

Under unstable global economic conditions and an increasing competition for customers in the emerging markets of lower income countries, Japanese automotive parts manufacturers and assemblers are striving to minimize their procurement costs to remain competitive. Applying stochastic actor-oriented network models to the procurement data of the 100 largest Japanese automobile firms in 2006 and 2011, this study explores (1) the predominant supply chain management strategies in the automobile industry; (2) the dynamics of the manufacturers' revenue; and (3) the interactions between the supply chain structures and revenue. In contrast to supply networks among major companies in other sectors of the Japanese economy, the present results do not reveal a clear tendency to preserve cliquish trading groups. On the contrary, during this challenging economic period, Japanese carmakers sought to bypass traditional intermediary partners in their supply chains and directly access upstream parts manufacturers with lower margins. The firms that pursued this strategy were rewarded with higher revenue. The novel network analytic method specifically discerns that the disintermediation and the diversification of supply chains precede firms' success in sales (rather than vice versa). The results suggest a potential challenge for the traditional keiretsu structure among Japanese automotive manufacturers in the new global economic environment.

Published: Matous, Petr, and Yasuyuki Todo, 2017. "Analyzing the coevolution of interorganizational networks and organizational performance: Automakers' production networks in Japan," Applied Network Science Vol. 2(1), article 5
https://link.springer.com/article/10.1007/s41109-017-0024-5