日本語タイトル:輸出市場への参入と障壁―産業間と企業間の異質性

Why is Exporting Hard in Some Sectors?

執筆者 Anders AKERMAN  (ストックホルム大学) /Rikard FORSLID  (ストックホルム大学) /大久保 敏弘  (慶應義塾大学)
発行日/NO. 2013年3月  13-E-015
研究プロジェクト 日本経済の創生と貿易・直接投資の研究
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概要

本論文では、はじめに輸出企業の海外市場における市場参入コストを考慮して、企業の異質性のもとでの貿易理論モデルを構築した。市場参入コストは市場の大きさや市場特有の要素が大きく影響している。この理論モデルから得られた結果を、スウェーデンと日本の企業データを用いて実証研究した。分析の結果、広告・宣伝売上比率が高い、あるいは販売促進費売上比率が高い産業では、市場参入コストが輸出に重要な影響を及ぼすことが分かった。さらにまた市場規模が大きければ、参入コストの輸出行動への影響は弱まることも分かった。



概要(英語)

This paper models the market entry cost of exporters as dependent on the size of the export market as well as on sector specific factors. We introduce these features in a Melitz trade model with heterogeneous firms. The predictions of our model are tested using Swedish and Japanese firm level data. We find that sector level advertising or sales promotion intensity is an important component of the market entry cost. A larger market size, if anything, lowers entry costs.