日本語タイトル:A Yen for Change:円高と日本の自動車産業

A Yen for Change: The strong yen and the Japanese automobile industry

執筆者 THORBECKE, Willem (上席研究員)
発行日/NO. 2017年1月  17-E-005
研究プロジェクト East Asian Production Networks, Trade, Exchange Rates, and Global Imbalances
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概要

2012年以降の円安は日本の輸出回復につながっていない。本稿はこの原因を探るべく、自動車輸出について検証を行った。パネル回帰分析の結果、価格弾力性は1以上だったが、サンプル外予測などによると、自動車輸出が回復しなかった原因は、世界金融危機以降のオフショアリングにあることが示された。さらに、パススルー方程式による分析の結果、輸出メーカーは輸出台数ではなく、むしろ円建ての輸出価格上昇と利益幅拡大のため、最近の円安を容認していることが分かった。最後に、株式リターンを為替レートで回帰分析すると、2016年は自動車メーカーが過去12年間で最も強く円高の影響を受けた年であったことが示された。

概要(英語)

The yen depreciation since 2012 has not revived Japanese exports. To investigate why, this paper examines automobile exports. Panel regression evidence points to price elasticities exceeding unity. However, out-of-sample forecasts and other evidence indicate that offshoring since the Global Financial Crisis has prevented automobile exports from recovering. Further, results from pass-through equations indicate that exporters allowed the recent depreciation to raise yen export prices and profit margins rather than export volumes. Finally, regressing stock returns on exchange rates indicates that automakers were more exposed to the value of the yen in 2016 than at any time over the last 12 years.