執筆者 | 村上 弘毅 (東京大学) |
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発行日/NO. | 2016年3月 16-E-032 |
研究プロジェクト | 持続的成長とマクロ経済政策 |
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概要
本稿は、プロダクト・ライフ・サイクル(製品ライフ・サイクル)が存在するなかで、プロダクト・イノベーションのためのR&D(研究開発)の規模およびその結果としての企業成長がどのように決定されるのかを解析するための理論的枠組みを提示するものである。本稿では、R&Dを新製品の(期待)「出生率」を制御する活動として解釈することで、最適な新製品の出生率を導出し、その下での企業の成長率を算出した。その結果として、最適な新製品の出生率は、利子率の変化に対し、負の影響を受け、また、企業の成長率は、長期的には、最適な新製品の出生率に収束することが判明した。
概要(英語)
In this paper, we present a model which enables us to look into the process of research and development (R&D) for product innovation in the presence of the product life cycle and the resultant firm or economic growth. Specifically, we describe R&D for product innovation as an activity to control the birth rate of a new product, which measures the probability of product innovation; derive the optimal birth rate of a new product, which determines the size of R&D expenditure; and examine the growth rate of the (representative) firm('s expected total revenue) along the optimal R&D plan. We then find that the growth rate of the firm converges to the optimal birth rate of a new product in the long run.
Published: Murakami, Hiroki, 2024. "Product life cycles, product innovation and firm growth," Annals of Operations Research, Volume 337, Issue 3 (2024), 873–890.
https://link.springer.com/article/10.1007/s10479-023-05605-x