日本語タイトル:国有企業と競争中立性:中国のカラーテレビ、エアコンおよび携帯電話市場での検証

Identifying Competition Neutrality of SOEs in China

執筆者 渡邉 真理子 (学習院大学)
発行日/NO. 2015年11月  15-E-134
研究プロジェクト 現代国際通商・投資システムの総合的研究(第II期)
ダウンロード/関連リンク

概要

この論文は、3つのエレクトロニクス産業を対象に、中国の国有企業が競争中立的に行動しているのかを検証したものである。その作業のために、まずエアコン、テレビ、携帯電話の産業について需要関数を推計し、それぞれの市場のボリュームゾーンでの便益価格無差別曲線、企業ごとの便益価格供給曲線を描いた。この市場での競争的位置づけ(コスト優位戦略、便益優位戦略)の観察から、国有企業の市場中立性は市場によって大きくことなり多様であることがわかる。エアコンについては、所有と戦略の間には相関がなく、高い便益は高い価格をつけていたことがわかる。その一方で、テレビ、携帯電話市場では、国有、民営の地場企業はコスト優位戦略に集中し、外資系はすべての便益の範囲に供給している。そして、さらに、国有と民営が競合している範囲では、価格は便益の大小にかかわらず、独立して推移していることが分かった。ホテリングの差別化競争に、市場参加者の一方がソフトな予算制約に直面している場合、そのライバルは自分の価格に便益の高さを反映できなくなる状況が均衡となることが分かった。そして、両者の間の便益に大きな違いがないとき、市場全体の均衡価格は便益の大小と独立する。2000年代の中国のテレビ市場においては、国有企業のソフトな予算制約がコストより低い価格設定を可能にし、市場が便益を価格に反映できなくなっていた可能性がある。



概要(英語)

This paper attempts to identify competition neutrality of state-owned enterprises (SOEs) in three consumer electronics industries in China. First, I draw a benefit-price indifference curve at the mode of consumer surplus for each year, and a benefit-price supply curve by manufacturers and ownership types based on the demand estimates for the color TV (CTV), mobile phone, and air conditioning industries in the 2000s. These exercises indicate heterogeneous situations of market neutrality of SOEs in the Chinese consumer electronics industries. The air conditioning market shows a clear positive relationship between benefit and price for all ownership types. At the same time, no clear correlation between ownership and strategies focusing on price or benefit is observed. On the other hand, SOEs and privately-owned enterprises (POEs) in CTV and mobile phone markets concentrate their products based on lower prices and lower benefit area, namely, cost advantage strategies. Ownership type and strategies appear to have a correlation. Furthermore, prices become independent to the level of benefit for local firms. These tendencies are clearly observed in the price-benefit supply curve of the two markets. A simple model of differentiated competition with one agent committing predatory pricing in expropriating soft financial constraint shows that the price set by the rivals of a soft constrained firm is independent to the benefit.