日本語タイトル:自動車輸出:輸出価格と小売価格

Automobile Exports: Export price and retail price

執筆者 吉田 裕司 (滋賀大学)/佐々木 百合 (明治学院大学)
発行日/NO. 2015年2月  15-E-024
研究プロジェクト 為替レートのパススルーに関する研究
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概要

企業間の異質性が近年の国際貿易理論において重要視されている。本論文では、日本の自動車企業レベルでの為替レート変化に対応する価格設定に関する分析を行う。この分析のためには、自動車企業の工場立地を国際港別の貿易データと照らし合わせることが重要となり、企業別製品別に準じたデータ整備が可能となる。第1に、国内の2つの国際港の輸出に絞り込み、特定の日本自動車メーカーの輸出価格設定を分析した。推定結果は、同一企業であっても製品別に異なる為替パススルーが観測され、複数製品を生産する輸出企業の理論モデルと整合的である。第2に、さらに米国希望小売価格(MSRP)を用いることで、米国自動車ディーラーのモデル別販売マージンの変化も捉えることができた。推定結果は、特にグローバル金融危機以降の円高時に、米国販売マージンが低下したことが確認できた。

概要(英語)

Given the recent theoretical emphasis on firm-level heterogeneity in international trade, we examine the price-setting behaviors of Japanese automobile exporting firms as they correspond with the fluctuations of foreign exchange rates. We do so by employing international trade datasets revitalized by the use of the geographical locations of exporting firms within an exporting country. With this technique, we transform a national-level dataset into a quasi-firm-product-level dataset. First, by restricting the dataset to the two exporting ports, we are able to estimate the price-setting behaviors of one particular Japanese automaker. Consistent with the multi-product exporter model, we find heterogeneity among auto-models in the exchange rate pass-through (ERPT) even when we restrict the dataset to a single automaker. Second, coupled with the manufacturer's suggested retail price (MSRP) in the US market, we examine the dynamic behaviors of model-specific price margins for US distributors and Japanese automakers. The price margins for US distributors have shrunk substantially, particularly when the US dollar depreciated after the global financial crisis.

Published: Yoshida, Yushi, and Yuri Sasaki, 2024. "Automobile exports: Exchange rate, export price and retail price," The World Economy, Volume47, Issue2 (2024), 519-543.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/twec.13422