日本語タイトル:新規参入は既存事業所の退出を促すか?―『事業所・企業統計調査』を用いた実証分析―

Does New Entry Drive Out Incumbents? Evidence from establishment-level data in Japan

執筆者 伊藤 恵子  (ファカルティフェロー) /加藤 雅俊  (関西学院大学)
発行日/NO. 2012年5月  12-E-034
研究プロジェクト 産業・企業の生産性と日本の経済成長
ダウンロード/関連リンク

概要

本稿では、『事業所・企業統計調査』の個票データを利用して、新規参入が同一地域の同一産業の既存事業所の退出に与える影響を分析した。新規参入が起きると、既存企業間の競争が促進され、退出を迫られる既存企業が出てくることが予想されるが、たとえば、どのような規模の、どのような産業の既存企業がより多く退出するのか、など、まだ十分に解明されていないことは多い。

本稿の分析結果から、新規参入は同一地域・産業の既存事業所の退出確率を高め、さらに小規模事業所の退出確率が最も高くなることが確認された。また、新規参入が既存企業の退出確率を高める効果は、貿易可能性の低いサービス産業でより大きかった。一方、各地域・産業について、新規参入率と雇用成長率との相関関係をみると、正の関係が見いだされた。このことから、新規参入は既存企業間の資源再配分を推進し、地域経済を活性化する結果、地域雇用の成長にもつながる可能性が示唆される。



概要(英語)

Using establishment-level data in Japan, we examine the effects of new business entries on the probability of incumbents exiting the market. In particular, we estimate how the effects vary depending on the size of both the entrants and incumbents, which has not been explored in the literature.

We find that while new business entries increase the probability that incumbents will exit, the effect differs significantly across sectors and depends on entrant and incumbent size. Although small establishments are the most likely to be driven out by new entries in all sectors, large incumbents are not always the most competitive, and, in the case of the tradable services sector, medium-sized establishments are the least likely to be affected by new entries.

Moreover, our simple regression analysis shows a positive relationship between entry rates and employment growth in a region. New entries may promote resource reallocation and stimulate regional economies, possibly resulting in regional employment growth.