日本語タイトル:市場規模と起業

Market Size and Entrepreneurship

執筆者 佐藤 泰裕  (大阪大学) /田渕 隆俊  (ファカルティフェロー) /山本 和博  (大阪大学)
発行日/NO. 2012年1月  12-E-002
研究プロジェクト 都市の成長と空間構造に関する理論と実証
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概要

市場規模の起業に与える影響を調べるために、労働者の起業選択を組み込んだ独占的競争モデルを開発し、就業構造基本調査における開業希望者と自営業者の都道府県データを用いて推定した。人口密度を市場規模の代理変数として分析した結果、市場規模が大きい都市ほど労働者が起業家になりやすいことが明らかになった。市場規模が10%拡大すると、開業希望者が1%増えることがわかった。一方、市場規模が拡大すると自営業者が増えるのは大都市と小都市においてであり、中都市においては自営業者が減ることがわかった。



概要(英語)

In order to examine the impacts of market size on entrepreneurship, we estimate a monopolistic competition model that involves the workers' decisions to pursue entrepreneurship by using data on Japanese prefectures. Our results show that a larger market size in terms of population density leads to a higher incentive for individuals to become entrepreneurs. A 10% increase in the population density increases the share of people who wish to become entrepreneurs by approximately 1%. In contrast, such a positive effect on the self-employment rate is observed only for prefectures with very high or very low densities. The self-employment ratio is negatively associated with population density in prefectures with medium densities.