日本語タイトル:輸入競争と製品転換:日本の事業所・製品レベル・データによる実証分析

Import Competition and Product Churning: Evidence from Japanese Plant-product-level Data

執筆者 Flora BELLONE (Université Côte d' Azur)/Cilem Selin HAZIR (Leibniz Institute of Ecological Urban and Regional Development)/松浦 寿幸 (慶應義塾大学)
発行日/NO. 2019年9月  19-E-074
研究プロジェクト 貿易自由化政策の効果に関する研究:90年代以降の日本に関するミクロデータを用いた分析
ダウンロード/関連リンク

概要

本研究は、低所得国、特に中国からの輸入が日本の製造業企業の製品ポートフォリオの変化に及ぼす影響を分析するものである。より具体的には、工業統計(経済産業省)による6桁レベルの事業所-製品レベルのパネルデータを用いて、輸入による競争圧力の高まりが製品構成の変化に及ぼす影響について分析した。分析の結果から、競合する輸入品の増加は当該製品の生産額および生産継続の意思決定に有意に負の影響を及ぼしており、この影響は特に2007年までのサンプルで顕著であった。しかし、事業所レベルでみると、事業所存続といった事業所レベルの組織再編におけるインパクトは限定的であり、企業は輸入競争に対して製品構成変化で対応していることがうかがえる。

概要(英語)

This study examines how Japanese firms change their product portfolios in response to surges of imports from China. Using the comprehensive Japanese plant-product level panel data set, we examine the impact of import competition on their product churning behavior. We found that the import competition pressures do affect the product churning for multi-product plants. However, the negative effects of import competition are mitigated by increased export opportunities. This effect is more pronounced especially in the years before 2008. However, their impact on plant-level reallocation is somewhat limited. Negative effects on plant-level sales and exit behavior are observed only for single-product plants.