日本語タイトル:タクシー活用による福祉輸送サービスの効率性向上に関する研究

Paratransit Services for Efficiency: Examining the Potential for Taxis to be Included in Subsidized Market
(Previous title) Favored Welfare Programs and Negative Externalities: The Effect of Subsidized Transportation for the Elderly on Demand and Wages for Taxi Services*

執筆者 橋本 由紀 (研究員)/小前 和智 (東京大学)
発行日/NO. 2021年8月  21-E-074
ダウンロード/関連リンク
備考

初版:2021年8月
改訂版:2023年3月

概要

本研究では、福祉輸送サービス市場の非効率性と空きタクシーを利用した効率性の向上について議論する。参入規制のないオープンエントリー市場で車両の購入や輸送サービスに補助金が適用される制度では、車両の供給が過剰になり、福祉輸送サービス市場に死荷重が生じている可能性がある。実証分析の結果、高齢者施設などが保有する非商用福祉車両の拡大によって、2010年から2015年の間にタクシー利用者数が2.7%減少したことが明らかになった。この減少分の福祉輸送をタクシーが提供できれば、タクシー運転者の年収は4.2%増加すると試算される。諸外国ではタクシーが福祉輸送サービスを補完する手段として広く利用され、専用の福祉車両だけを用いる場合よりもコストを抑制できると報告されている。日本においても、朝夕の需要のピーク時にタクシーが福祉輸送を担うことで,福祉輸送サービスの効率性の改善が期待される。

本稿は、日本語版のディスカッション・ペーパー(19-J-053)を英語版にしたものである。

概要(英語)

This study examines the inefficiency of subsidized paratransit transportation services for the elderly. In the open-entry market, there is a possibility of an oversupply of vehicles and a deadweight loss. Our empirical results reveal that expanding paratransit vehicles reduced taxi usage with fewer public subsidies by 2.7%. To improve the efficiency of the paratransit transportation market, we propose using unoccupied taxis and regionally integrating paratransit services with smart dispatching algorithms. If taxis could provide the complementary services as dedicated paratransit vehicles, it is estimated that the taxi driver’s annual income would increase by 4.2%.

* We revised this discussion paper with the new tile in March 2023. This paper was previously circulated under the title "Favored Welfare Programs and Negative Externalities: The Effect of Subsidized Transportation for the Elderly on Demand and Wages for Taxi Services."