執筆者 | 北野 泰樹 (青山学院大学) |
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発行日/NO. | 2016年6月 16-E-075 |
研究プロジェクト | 新しい産業政策に関わる基盤的研究 |
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概要
自動車市場においては、1つのモデルに対して価格・性能の異なる複数のグレードが販売されることが通常である。燃費性能などに応じた減税・補助金措置を評価する際には、1つのモデル内でもグレード間の性能の差は大きいため、グレード間の異質性を考慮した分析が必要となる。本論文では、グレードレベルの多数財の需要関数を離散選択モデルに基づく定式化を行い、モデルレベルの販売台数データとグレードレベルの価格・性能のデータを組み合わせた推定方法を提示する。論文ではさらに、モデルの推定結果を用いて減税・補助金措置の効果を定量的に評価する。
概要(英語)
Automobile firms commonly offer multiple variants for each of their car models. Heterogeneity at the variant level is an important element to be considered when assessing attribute-based policy interventions, such as tax incentives and subsidy for green cars, because of substantial variant-level heterogeneity in the attributes within a model. This paper presents a discrete choice model of product differentiation at the variant level, and estimates the structural parameters of the econometric model using data at different levels of aggregation: model-level sales and variant-level prices and attributes. Using these estimates, this paper examines the policies to promote green cars in Japan.