日本語タイトル:途上国における中古品需要と消費者の選好:ベトナム消費者の経済実験データを用いた分析

Demand for Secondhand Goods and Consumers' Preference in Developing Countries: An analysis using the field experimental data of Vietnamese consumers

執筆者 東田 啓作 (関西学院大学) /Nguyen Ngoc MAI (Hanoi Foreign Trade University)
発行日/NO. 2015年12月  15-E-135
研究プロジェクト 貿易・直接投資と環境・エネルギーに関する研究
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概要

本稿は、ベトナムハノイ市、タイビン省において実施した経済実験、およびコンジョイント形式の調査データを利用して、消費者属性と中古製品に対する選好の関係を明らかにすることを目的としている。特に、経済実験ではリスク選好、時間選好、社会協力選好などを抽出した。また、コンジョイントでは、バイクと冷蔵庫とを選択し、消費者の選択に影響を与える製品属性として、中古製品の「古さ」「ブランド」「大きさ(冷蔵庫のみ)」「タイプ(バイクのみ)」「環境ラベリング(冷蔵庫のみ)」「輸入品」を考慮に入れた。製品属性については、予想通りの結果を得ることができた。たとえば、古さ(ホンダブランド)は消費者の効用に負(正)の有意な影響を与えている。さらに、消費者の個人属性が中古品の選択に影響を与えていることも明らかとなった。たとえば、将来を重視する消費者ほど、また年齢の高い消費者ほど、中古製品を強く選好する。年齢の高い消費者のほうが、また女性よりも男性の消費者のほうが、日本ブランドを高く評価している。さらに、環境意識が中古品の選択に影響を与えていることも明らかとなった。本稿ではさらにこれらの結果から得られる「中古品の貿易規制」に関する政策インプリケーションに言及している。



概要(英語)

Using the data from a series of field experiments that were carried out in in Hanoi, Thai Ping, and Thai Hong in Vietnam, we examined the relationship between consumers' preference for secondhand products and consumers' and products' attributes. In particular, we extracted their risk, time, and social cooperative preferences through the experiments. In addition, we surveyed their personal attributes and conducted a type of conjoint questionnaire about motorbikes and fridges. Regarding product attributes, we focused on the age, brand, size, quality labeling, origin, and so on. We found that product attributes influence consumer utility as expected. For example, the Honda brand positively influences consumer utility. Moreover, we obtained several important results about the relationship between personal attributes and demand, in particular, about preference for secondhand products. For example, consumers who are more far-sighted and/or older have stronger preference for secondhand goods compared with the less far-sighted and/or younger consumers; the older and/or male consumers have stronger preference for Japanese brands as compared with the younger and/or female consumers. It is also possible that environmental consciousness affects the preference for secondhand products. We also provide policy implications on quality certification and international trade of secondhand goods.