日本語タイトル:製造業における製品の変更と景気循環

Product Switching and the Business Cycle

執筆者 Andrew B. BERNARD  (Tuck School of Business at Dartmouth, CEPR & NBER) /大久保 敏弘  (慶應義塾大学)
発行日/NO. 2015年8月  15-E-103
研究プロジェクト 地域経済の復興と成長の戦略に関する研究
ダウンロード/関連リンク

概要

本論文は景気循環・変動による製造業企業の製品の新規生産開始と生産停止の役割に関して分析した。多くの先行研究では雇用や出荷における企業の参入退出、すなわち外延を分析してきた一方で、企業レベルで製造する製品の調整に関する研究は最近になってようやく始まってきた。本論文では1992年から2006年までの従業員者数4人以上のすべての製造業企業をカバーする、企業―製品データを用いて、景気循環・変動に対する製品の新規追加や生産停止に関して分析を行った。結果、存続企業における製品レベルでの新規生産開始や生産停止の率は高く、特に景気の底から回復する年にかけて、大きく上昇することが分かった。これはいわゆる「トラップファクターモデル」をサポートする結果でもある。



概要(英語)

This paper explores the role of product adding and dropping within manufacturing firms over the business cycle. While a substantial body of work has explored the importance of the extensive margins of firm entry and exit in employment and output flows, only recently has research begun to examine the adjustment across products within firms and its importance for firm and aggregate output and employment flows. Using a novel, annual firm-product data set covering all Japanese manufacturing firms with more than four employees from 1992 to 2006, we provide the first evidence on annual changes in product adding and dropping by continuing firms over the business cycle. We find very high rates of product adding and dropping by continuing firms between the last year of the recession and the first year of the subsequent expansion and offer an explanation and supporting evidence based on a "trapped factors" model of firm behavior.