日本語タイトル:組織的マネジメント・プラクティスが企業価値に与える影響~インタビュー調査を用いた分析~

How Does the Market Value Organizational Management Practices of Japanese Firms? Using interview survey data

執筆者 川上 淳之  (帝京大学) /淺羽 茂  (早稲田大学)
発行日/NO. 2014年8月  14-E-050
研究プロジェクト 日本における無形資産の研究:国際比較及び公的部門の計測を中心として
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概要

本論文は、上場企業に対するインタビュー調査を用いて、企業のマネジメント・プラクティスが市場によってどのように評価されているかを明らかにする。Kawakami and Asaba (2013)は、同じインタビュー調査を用いて、スコア化されたマネジメント・プラクティスのうち、人的資源管理が統計的有意にトービンのqを高める効果を持つが、組織に関するマネジメント・プラクティスについては、逆に負の効果を持つことを明らかにした。これは、先行研究であるBloom and Van Reenen (2007, 2010, 2012)の結果とは異なる。この結果を受けて、本論文は、調査の回答をスコア化しないことで、マネジメント・プラクティスを定量的ではなく、定性的に把握した場合の企業価値への影響を明らかにする。一般化最小二乗法から得られた結果は以下の3点に集約される。(1) 情報の共有と部門内の調整は企業価値を高めているものの、部門間の調整や情報共有は、逆に企業価値を下げている。(2) 迅速な意思決定が与える影響は、その文脈によって異なる。(3) 迅速な意思決定は、新しい事業を興す際には企業価値を高める方向に働くが、事業から撤退する場合には、調整に時間をかけることが重要である。



概要(英語)

This paper examines the extent to which a firm's management practices are valued in the marketplace using the interview survey data which are comparable with that in Bloom and Van Reenen (2007). Kawakami and Asaba (2013) use the same interview data and find that among various management practices, human resources management has a significantly positive impact on Tobin's q, while some of the organizational management variables have a significantly negative impact. The latter result is contrary to Bloom and Van Reenen (2007; 2010; 2012). This paper tries to examine the relationship in more detail between organizational management practice and Tobin's q. We use the raw answers for calculating the organizational management score instead of the organizational management score itself. The detailed analysis suggests three characteristics of management practices: (i) Information sharing and coordination within a unit or a team increases the firm value, while disclosure of information and coordination across units decreases the value; (ii) The impact of quick decision making on a firm's market value varies depending upon the contexts; (iii) Speedy decision making increases the value in the case of new business development, while consultation with the people concerned increases a firm's market value in the case of closing an existing business.