日本語タイトル:生産ネットワークにおける地理と企業パフォーマンス

Geography and Firm Performance in the Japanese Production Network

執筆者 Andrew B. BERNARD  (Tuck School of Business at Dartmouth, CEPR & NBER) /Andreas MOXNES  (Dartmouth College, CEPR & NBER) /齊藤 有希子  (上席研究員)
発行日/NO. 2014年6月  14-E-034
研究プロジェクト 組織間、発明者間の地理的近接性とネットワーク
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概要

企業は、地理的にも広がる複雑な仕入販売ネットワークのうえで生産活動を行っている。本稿は、仕入先のネットワークや立地が企業のパフォーマンスにどのような影響を与えるのかを分析した。用いるデータは、95万社以上の仕入販売ネットワークデータである。まず、取引構造だけでなく、取引の地理的性質を確認すると、企業間の距離が遠くなるほど、取引の確率は減少するが、個々の企業に注目すると、遠くのより取引の多い企業と取引する傾向がある。また、企業のパフォーマンスは、仕入先の数が多いほど、仕入先のパフォーマンスが良いほど、仕入先が近くにいるほど、良くなる傾向がある。さらに、仕入先の取引関係に注目すると、仕入先の仕入先数が多いほど、販売先数が少ないほど、パフォーマンスが良くなることが確認された。仕入先の仕入先数、販売先数など、間接的な取引先と関係があることは、取引を通じたパフォーマンスの波及が直接的な取引先だけでなく、取引先の取引先まで及ぶ可能性を示唆している。



概要(英語)

Firms operate in complex supplier-customer networks that potentially range over long distances. However, the effects of supplier networks and supplier location on firm performance are largely unknown. This paper characterizes the domestic production network in Japan using detailed buyer-supplier data on over 950,000 firms. Beyond describing the characteristics of the Japanese production network, the paper examines the geographic features of the network links. Greater geographic distance plays an important role in reducing the probability of buyer-seller relations between pairs of firms. For a given firm, greater distance is associated with better performance measures of suppliers and customers. Geography, the density, and the quality of network connections are strongly correlated with downstream (customer) firm performance. Labor productivity, credit score, and size of a downstream firm are positively correlated with features of its upstream supply base including the number of suppliers and their average performance. In addition, geographic proximity of a firm's suppliers is associated with improved firm performance. The paper also provides the first evidence on the relationship between supplier network connections and downstream firm outcomes. Firm performance is better when its suppliers have more suppliers of their own. However, firm performance is lower when its suppliers are connected to more downstream customers.