日本語タイトル:地域間貨物輸送費用の要因分析

Determinants of Transport Costs for Inter-regional Trade

執筆者 小西 葉子  (研究員) /文 世一  (京都大学) /西山 慶彦  (京都大学) /成 知恩  (リサーチアシスタント / 京都大学)
発行日/NO. 2012年3月  12-E-016
研究プロジェクト 経済変動の需要要因と供給要因への分解:理論と実証分析
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概要

輸送費の軽減は、企業がより遠くで製品を販売することを可能とし、消費者がより安価により多くの種類の財を入手可能になることからも経済厚生を高めることが知られている。効率的な輸送システムを構築し、輸送費用の低減による交易の便益を向上させるには、輸送費用構造を明らかにする必要があるが、理論・実証研究ともに十分な研究がなされているとは言い難い。本研究では、トラックによる道路輸送を対象に地域間貨物費用の決定要因に関する理論モデルを構築した。推定には、全国貨物純流動調査(物流センサス)の個々の輸送データと総合交通分析システム(NITAS)の経路最短距離、最短時間などを利用した。実証結果より、輸送費用に対する各決定要因の与える影響は統計的に有意で、予測される符号と等しくなった。さらに地域の輸送業の競合状況が費用に与える効果、輸送貨物の重量に関する規模の経済、長距離輸送の経済が統計的に有意に観察された。



概要(英語)

This paper presents a microeconomic model of inter-regional freight transportation based on careful formulation of the cost structure in trucking firms and market equilibrium, which takes into account the feature of transport service as a bundle of multiple characteristics. We estimate the parameters of the model using the micro-data of inter-regional freight flows from the 2005 Net Freight Flow Census in Japan. Estimation results show that the determinants of transport cost incorporated in the model have significant effects in the ways that the model predicts. The degree of competition also has significant effect on freight charge. It is shown that there exist significant scale economies with respect to lot size and long-haul economies. The quantitative extent of these effects is also demonstrated.